Hvad er podcasts?

Lyd på internettet

Podcasts er lyd- eller videofiler, som brugeren selv henter fra internettet. På dansk henviser podcast for det meste til lyd, og det er den betydning, der bliver brugt her på hjemmesiden. Der kan være tale om et abonnement, så får man besked om den seneste podcast i sin app. Det er væsentligt, at aflytningen sker, når brugeren vil, og ikke på det tidspunkt andre tilfældigvis har valgt. Den frihed til selv at vælge passer godt ind i en tid, hvor vi selv vil vælge, og hvor samfundet er i gang 24/7.

  • – Podcasts er en nem måde at nå nogle, der er interesseret i at høre dig
  • – En relativ billig produktionsform
  • – En mulighed for at få brugerne til regelmæssigt at hente dit indhold

Den mest almindelige måde at høre podcast på er med mobiltelefonen, så hvis brugerne abonnerer på dine podcasts, har de altid dit indhold lige ved hånden.

Er du parat til et succesfuldt medie?

Podcast er et medie i rivende udvikling. Hvis man skal se på erfaringer fra USA, så vil det kun gå fremad.

Kom igang!

Lyd for at dele din viden

Lad dine lyttere dele videre

Lyd – også når man skal se sig godt for

Podcasts hører man også under transport

Vælg dine lyttere

Hvem vil du tale til?

Hvorfor podcasts?

Podcasts er ikke svaret på alt. Podcasts er gode, hvis du vil give lytteren noget. Det kan være virksomheden der deler ud af sin viden, som konsulenten der fortæller om en ny undersøgelse eller en fabrik der fortæller om, hvordan man kan bruge dens produkter. Det kan være kommunen, der fortæller om nogle tilbud eller det kan være museet, der fortæller om en udstilling. Hvis det er reklame du vil lave, så find på noget andet end podcasts, for reklamer er sjældent noget man hører frivilligt.

For mange år siden opdagede melfabrikkerne content marketing – uden at kende begrebet. De lavede opskrifter, som folk gemte i modsætning til annoncerne, der ikke blev klippet ud. Content marketing handler om at give indhold, så man får troværdighed. Podcasts passer godt til content marketing, fordi det kan blive personligt, så man ikke bare husker indholdet, men også dem, der har lavet det.

Hvis Reciprok Kommunikation hjælper, behøver dem der medvirker i podcasten ikke at være medietrænede for at få et godt resultat. Det giver plads til, at langt flere medarbejdere kan dele ud af deres viden.

Hvorfor lyd?

Lyd kan noget særligt med at få lytteren til skabe billeder. Ikke kun af det, der bliver fortalt om, men også af dem der fortæller.

Podcastlytningen er i stærk vækst, men du har måske hørt, at video er vejen frem. Hvis du skal vise, hvordan et møbel skal samles, så er en video det gode valg, men lægger indholdet op til en video med talende hoveder, så kan podcast være et bedre valg. Har du brug for at formidle tal og præcise regler, kan tekst være bedst, men en podcast kan være et supplement, der giver den overordnede forståelse. Du vil måske også gerne komme i kontakt med den 1/5 af befolkningen, der ikke er gode læsere.

Al kommunikation er i konkurrence om modtagerens ofte sparsomme tid. Man kan lytte i situationer, hvor det ikke er muligt at se, fx mens man kører på vej til arbejde eller under en løbetur, så her har podcasts en fordel.