Vi gør det enkelt for dig at få lavet en podcast fra planlægning til den færdige podcast.
Planlægning
En god podcast er planlagt, så der bliver fokuseret rigtigt. Tit vil man kunne fortælle i timevis om et emne, men lytterens tålmodighed er ofte den begrænsende faktor. Hvis der er tale om en podcastserie, skal man have planlagt, hvad der skal med i de enkelte podcasts og hvem, der skal medvirke.
Et interview går ud på at få den der fortæller til at præstere bedst muligt. En stor fordel ved lydproduktion er, at man kan klippe uden, at det kan høres, så hvis der er brug for at tænke sig om eller diskutere et spørgsmål, så gør man det.
Vi går ikke ind for studieoptagelse, men vil ud og møde folk, hvor de føler sig hjemme og trygge, for det giver de bedste optagelser.
Postproduktion
Efter optagelsen er færdig, skal der klippes, så der kommer en sammenhæng, en god rytme i sproget, og så unødvendige pauser og øh’er bliver fjernet. Der skal også sættes det rigtige lydniveau, og lydfilerne skal laves, så de ikke tager for lang tid at hente, men så kvaliteten er god. Kunden har mulighed for at komme med indsigelser, for også en ekspert kan komme til at sige noget vrøvl, som man ikke har lyst til at lægge ud på internettet. I de fleste tilfælde er det dog fanget allerede under optagelserne, så det blot er et spørgsmål om at vælge den rigtige udtalelse.
Publicering
Når podcasten ligger som en fil, skal den ud på internettet, og der skal skrives tekster, som kommer frem i en podcast-app (det kan fx være Apple Podcasts eller Spotiy).

Hjælp til egen podcastproduktion
Hvis er der en kommunikationsmedarbejder, der skal til at stå for dele af eller hele produktionen af podcasts, så kan vi også hjælpe med at få den proces i gang. Der er mange enkeltmandsvirksomheder, der kan bruge podcast, og vi hjælper dem gerne med hjælp til selvhjælp.
Vi hjælper med strategien
Der skal være en strategi for, hvad du gerne vil opnå med podcasting, og hvem du vil nå. Du kan være forskellige steder i dine overvejelser. Måske har du kommunikationsstrategien parat, så det kun er et spørgsmål om hvilke podcasts, der skal laves. Måske skal vi starte helt for bunden for at finde ud af, hvad du kan bruge podcasts til.
Der er selvfølgelig forskel på, om du har brug for enkeltstående lydproduktion eller der er tale om en podcast, der skal komme hver uge. Målet kan være så enkelt, at det kan klares på et indledende møde eller det kan kræve en mere grundig planlægning.
Podcasten skal markedsføres, og det kan fx ske gennem nyhedsbreve, en hjemmeside og sociale medier. En podcast kan være et godt indhold og et indhold, der er værd at dele med andre.
Priser
Prisen på en podcast ligger ikke fast, da der er mange faktorer, der afgør, hvor lang tid produktionen vil tage. Det tager tid at forberede produktion og interview, selve interviewet og efterbehandlingen. Det er derfor nødvendigt, at finde ud af, hvad du gerne vil, før du får en pris. Men du kan få et gratis møde, hvor vi taler om mulighederne. Hvis du skal have et længere forløb, kan det være en fordel at få et klippekort.