Site Overlay

Hvornår skal man betale for musik?

Reciprok Kommunikation
Reciprok Kommunikation
Hvornår skal man betale for musik?
Loading
/

Hvornår skal man betale for musik i en podcast eller video? Det kan fx være en jingle, man har i starten af en podcast eller den underlægningsmusik, som mange bruger i virksomheds- og produktpræsentationer. Når det bliver lagt på internettet, så har dem, der har lavet musikken, et krav på betaling. Til at svare på, hvordan reglerne er, medvirker juristen Karl Amiri Melchior fra Koda.

Man kan bl.a. høre om, hvordan man skal betale løbende, også når man har købt et stykke musik (fx være en jingle, man har fået komponeret). Man kan også bruge et stykke indspillet musik, men så er der flere forhold man skal tage hensyn til, for man kan ikke bare bruge et stykke musik, hvis det er i en kommerciel sammenhæng. Så kan man vælge at købe royalty free/rettighedsfri musik på nettet, og så skulle alt være i orden, men som man kan høre, er der faldgruber.

Der er mange af spørgsmålene, der er ens for podcast og video. I bund og grund er det en situation, hvor man bruger noget musik, der bliver lagt på nettet. Det der rettighedsmæssigt tilføjer noget ekstra er, at man sammensætter billeder og musik, og det er der en ekstra betaling for.

Der er mange kombinationer, man kommer ud i, når man bruger musik, for hvordan er det man skal forholde sig, når man deler sin video med musik på Facebook eller LinkedIn, og skal man betale for videoen på YouTube, når den bliver indlejret på ens hjemmeside?

Målinger af hvor mange gange, noget er aflyttet kan være svært, og det ved Koda godt. Noget der også kan være svært er at forudse, hvor populært noget bliver. Hvad nu hvis man har lavet et abonnement ud fra, at der er 500 lyttere om måneden, og en podcast går viralt, står man så pludselig med en kæmpe regning? Hør hvordan Koda stiller sig i den situation.

Podcasten er en introduktion til emnet, der gerne skal gøre lytteren bedre til at komme videre, og der er helt sikkert situationer, der ikke er behandlet. Hvordan er det fx med musikken til en podcast eller video, der vises internt i virksomheden? Står man med spørgsmål, så kontakt Koda for at få svar på spørgsmålene.

Koda er en organisation, der varetager komponisters og sangskrivers rettigheder i forbindelse med fremførelse (fx at man kan høre den på internettet), mens en organisation som Nordic Copyright Bureau varetager de mekaniske rettigheder, der fx dækker, at man sammensætter musik med en video (”synkronisering” som det bliver nævnt i podcasten).

Koda er en organisation, der varetager komponisters og sangskrivers rettigheder i forbindelse med fremførelse (fx at man kan høre den på internettet), mens en organisation som Nordic Copyright Bureau varetager de mekaniske rettigheder, der fx dækker, at man sammensætter musik med en video (”synkronisering” som det bliver nævnt i podcasten).